Jumaat, 24 April 2009

Kenapa Lelaki Selepas Kahwin Malas

Siapa cakap lelaki, bila dah kahwin jadi malas?Aku la. Sebab aku memang malas pun. Tapi takde la semua perkara aku malas. Adalah perkara-perkara yang aku rajin. Tapi isu yang nak aku cungkil di sini adalah kenapa.?Mesti ada sebabnya.

Di zaman bujang aku dulu, boleh dikatakan aku ni jenis rajin juga lah. Maklumlah, duduk sekolah asrama penuh dulu. Semua kena buat sendiri. So, bila dah besar, kira rajin lah juga. Of course la, kena basuh baju sendiri, basuh pinggan sendiri, lipat baju sendiri. Aku ni, jenis pengemas lah juga. Kurang-kurangnya, katil aku, selimut berlipat, baju aku pun berlipat. Aku paling suka memasak. Kadang-kadang aku bereksperimen dengan masakan. Kalau tak sedap pun, aku makan sendiri, takde orang lain nak komplen.

Bila lelaki kahwin, mula-mula tu, memang dia rajin lagi. Tapi, masuk setahun dua, dah mula malas dah. Malas masak, basuh baju, kemas rumah. Semua isteri buat. Kenapa ? Setelah aku fikir-fikirkan, mungkin aku ada jawapannya.

Aku rasa mungkin lelaki jadi malas sebab lelaki tak nak berbalah. Macam ni, lelaki bila dia masak, lipat baju, jemur kain atau kemas katil, dia ada cara tersendiri. Dah biasa dengan cara tu. Tapi, bila dah kahwin, ada isteri a.k.a pemerhati yang akan tengok cari si suami buat kerja. Bila si suami masak, dia akan buat macam ni, macam ni. Tapi bila si isteri tengok macam tak berapa kena, dia akan tegur. Tapi, lelaki ni ego, dia tak boleh terima teguran awalaupun kadang-kadang dia salah. So bila, selalu sangat kena tegur, dia jadi malas, terus tak buat. Kalau dia buat jugak dan kena tegur aje, takut jadi perkara lain pulak.

Keduanya, lelaki jadi malas lepas kahwin sebab dah ada isteri. So, dalam otak si suami, dia tak perlu risau dah. Boleh bersantai-santai tengok tv. Kalau tak percaya, cuba tengok masa isteri cuti bersalin atau sebagainya. Boleh pulak si suami basuh baju, memasak, kemas rumah, siapkan anak dan sebagainya.(Tapi, kalau si lelaki a.k.a suami tetap malas jugak, memang dah dasar pemalas lah tu.). Tapi bila si isteri ada balik kat rumah, jadi malas balik.

So, itu lah agaknya sebab suami jadi pemalas. Tapi bagi aku, malas sikit-sikit tu ok la, jangan malas nak mampus. Itu nak mampus namanya. Tak saya bini orang kata. Baru lepas bersalin, dah nak suruh buat kerja berat. Apa cerita.

Tapi, paling tepat kenapa suami tak nak rajin-rajin sangat adalah, nanti si isteri bersangka buruk pulak, suami nak kahwin lagi. Kesian pulak si isteri susah hati. So, biar lah si suami ni kekal malas...

Tiada ulasan: