Selasa, 30 Jun 2009

Kebetulan

Minggu ni perkataan kebetulan banyak kali muncul dalam hidup aku. Kebetulan yang kiranya memang betul-betul kebetulan dan akan membuatkan sesiapa tergamam atau berfikir sejenak tentang maksud sebenar kebetulan itu berlaku.

Macam dalam entry sebelum ni, aku ada bagi tau laptop aku meletup kena kilat. Lebih spesifik lagi, kejadian kilat ni berlaku di rumah ibu aku masa aku balik kampung minggu lepas. Petang kejadian, anak aku merengek bosan agaknya, jadi aku bawa dia dengan umi dia pergi jalan-jalan round kampung. Dalam perjalanan, hujan turun selebat-lebatnya. Jadi aku pun balik. Dalam perjalanan balik tu, ada kereta rosak tepi jalan, tengah hujan lebat tahan aku. Aku pun berhenti dan tumpangkan orang tu, hantar sampai rumah dia.

Sampai kat rumah aku, letrik dah takde, laptop, tv dan wiring rumah rosak. Almari adik aku siap pecah kena kilat. Malam tu walid aku call orang buat wiring untuk check kat fuse box. Sekali call, rupanya orang tu adalah orang yang aku tumpangkan tadi. So, malam tu jugak dia datang betulkan. So memang kebetulan betul. Ini yang baru dikatakan, buat baik dibalas baik.

Kebetulan yang kedua pulak, aku terserempak ex-ayah saudara aku dengan makwe dia masa pergi melawat Taman Tamadun Islam Terengganu. Bayangkan lah, dalam banyak-banyak hari, tempat dan masa, detik tu juga kami boleh berjumpa. Aku ambik cuti semata-mata nak ke sana. Tak terjangka pulak boleh terjumpa dia. Mungkin tuhan nak tunjukkan perkara sebenar. Kalau tak jumpa, mungkin tak tau dia dah ada aweks baru. Tapi dia takut, buat-buat tak nampak dan pandang tempat lain.Ntahlah.

Ha...kebetulan seungguh

Tiada ulasan: