Rabu, 17 Jun 2009

Kenangan Zaman Sekolah Rendah

Tiba-tiba je aku terkenang zaman persekolahan, lebih spesifik lagi zaman sekolah rendah.Ye aku dah semakin tua, sebab tu lah kenangan zaman muda semakin banyak menampilkan diri. Zaman sekolah adalah zaman yang menyeronokkan. Takde peperiksaan yang penting selama 6 tahun. Main aje kerja nya. Aku bersekolah di Sekolah kebangsaan Seri Terentang, Pekan. Terletak bersebelahan istana Diraja pahang.

Aku teringat kembali macam mana aku, adik perempuan aku, 4 orang sepupu aku berjalan kaki sejauh lebih kurang 5 km ke sekolah. Bukan keluarga aku susah atau sebagainya menyebabkan aku jalan kaki ke sekolah. Cuma pada zaman tu,samada jalan kaki atau naik basikal ke sekolah. Tapi seingat aku perjalanan ke sekolah dengan berjalan kaki takde lah membebankan pun. Menyeronokkan , betul. Mungkin disebabkan cuaca pada masa tersebut lebih dingin dengan lebih sejuk daripada sekarang. Tak pun, mungkin masih banyak pokok-pokok yang besar merendang yang melindungi aku dari terik matahari. Entah lah. Cubalah jalan kaki 5km ke sekolah sekarang, secara automatik anda akan layak untuk masuk rancangan bersamamu.
Bayangkan 6 orang hobbit dari cerita Lord Of the Ring, macam tu lah aku rasa keadaan kitaorang. Aku dan adik aku dengan bag US Army kaler hijau dan beg punjut bekas air buatan arwah umi aku yang ada gambar love, berjalan terkedek-kedek ke sekolah bersama 4 lagi sepupu aku. Masuk kelas pukul 1.00 petang, jadi kami semua gerak dalam pukul 12 suku. Yelah, langkah budak kecik, kecik dan perlahan, kena keluar awal lah. Aku suka perjalanan ke seoklah, selain teduh sebab banyak pokok besar (selalunya kawasan istana banyak pokok-pokok besar dan tua ni), perjalanan ke sekolah ni macam satu pengembaraan. Hari ni ikut jalan ni, esok ikut jalan lain. Tapi takde lah berbeza sangat laluan tu, cuma kadang-kadang hari ni lalu depan rumah orang tu, esok lalu belakang rumah dia pulak. Macam tu lah. Dalam perjalanan tu, aku boleh dengan hembusan angin yang melanggar daun-daun pokok getah dan meliuk-liuk kan dahan pokok kempas. Suasana tenang sebab tak banyak kereta di kawasan istana. Lagi pun zaman dulu, takde benda yang nak dibimbangi sangat. Takde, indon, bangla atau myanmar yang akan cuba, untuk rompak rogol atau bunuh kami. Mak bapak pun tak risau.
Perjalanan aku melalui sebelah rumah cikgu ngajar ngaji aku, kemudian lalu jambatan, lalu tepi jirat cina yang atok aku cakap banyak harta karun dalam kubur tu. Kemudian lalui tepi kebun pokok ubi dimana aku selalu kena ambush dengan budak-budak nakal. Depan tu pulak, ada kebun getah kat tepi jalan sebelah kanan. Selalunya kitaorang berenti jap kutip buah getah untuk buat main laga buah getah. Pastu lalu tepi istana dan terus sampai sekolah.
Ish, sempoi hidup zaman sekolah rendah dulu. Imaginasi kuat memainkan peranan supaya kami gembira dengan perjalanan kami. Kalau aku boleh kembali ke masa lalu, aku nak ambil gambar dan video kitaorang masa tu. Buat kenangan masa sekarang.

1 ulasan:

Joe berkata...

uhuhuhuh ...hobbit bersaudara ... uhuhuhuh