Jumaat, 13 Ogos 2010

Hari Yang Buruk

Aku rasa semua orang pernah melalui 1 hari yang buruk dalam hidup memasing. Masuk hari yang buruk tu, bukan lah cuaca buruk, atau sakit perut atau, takde mood. Hari buruk yang aku maksudkan adalah hari yang mana kita rasa macam lagi baik mati daripada nak lalui hari tersebut. Contohnya,
1)Hari nak bagi tau mak bapak awek kita yang awek kita termengandung ke.
2)Atau, semalam kantoi seluar koyak kat perhimpunan, dan hari ni nak kena pergi sekolah lagi. 3)Kantoi dengan bini yang kat rumah yang terjumpa mesej awek dalam hp kita yang satu lagi.
Dan banyak lagi lah. Tapi contoh-contoh di atas bukan lah apa yang aku pernah lalui. Sekadar contoh aje.

Bagi aku, dari pengalaman-pengalaman lepas-lepas yang aku rasa kronik jugak kesnya, apa yang aku lakukan adalah:

1)Jangan fikir terlalu kehadapan. Contohnya, apa yang akan belaku lepas ni. Apa orang kata, dah sebagainya. Memang benda tu kena fikir juga akhirnya. Tapi biarlah kita selesaikan mana yang patut diselesaikan dulu. Jadi, fikiran kita fokus dan kebarangkalian untuk ambil tindakan tak masuk akal tu takde.
2)Lalui sahaja hari tersebut. Samada kita bersedia atau tidak, hari itu tetap akan berlalu. Tau tau dah lepas dah hari tu. Kadang-kadang, hari yang kita sangkakan amat teruk, rupanya takde lah teruk sangat.
3)Insaf atau lebih berhati-hati dihari kemudian. Kalau apa yang kita buat dulu berdosa, lain kali jangan buat lagi. kalau yang memalukan, lain kali kena hati-hati lah.

Dulu zaman sekolah dulu, kantoi surat cinta dengan senior yang bacakan pulak surat tu depan kawan-kawan aku. Rasa malu gila nak masuk kelas esok. Tapi bila aku lalui hari yang aku rasa aku tak mampu lalui tu, takde apa pun. So, jangan fikir lebih-lebih. Just laluinya macam biasa.

Tiada ulasan: