Sabtu, 26 Februari 2011

Laluan Hidup Saya


"Laluan hidup saya". "Bukan nasib hidup saya" ye. Adakah saya saya telah mengabil laluan yang betul? atau saya salah masuk simpang tadi? Walau apa pun, saya tau dimana hala hidup saya, itu adalah ke penhujung jalan a.k.a mati.

Laluan hidup ni pelik sangat. Dia takde sign board, traffic light dan lintasan zebra. Lebih memarahkan lagi, ianya tiada speedometer dan GPS (bukan GPMS). Tapi ia ada polis trafik (untuk beri saman) dan hakim besar (yg akan mengadili kes langgar lari dan etc kita). So kita tau ke mana hala kita, tapi kita tak sure nak ambil laluan mana.

Laluan hidup aku (tukar pulak, tadi saya), agak lancar. sedikit bonggol di sana sini, jam dan potong que. Tapi boleh dikatakan kebanyakan masa, aku ikut peraturan. Pernah lalu di lorong gelap? rahsia la weh. Cuma sejak dua menjak ni, aku banyak terfikir berkenaan laluan yang aku dah ambil dan perhentian yang aku pernah henti. Tak tau la kenapa, asyik terfikir je menyebabkan tumpuan pemanduan di laluan kehidupan aku ni terjejas (dahsat ayat!). Betul ke pilihan yang telah aku ambil. Ke kalau aku ambil simpang kanan tadi, lagi syok view dia. So, memikirkan segala kemungkinan tersebut menyebabkan kenderaan kehidupan aku yang berkuasa 140 SP(Soul power) makin lama,makin slow.

Mungkin kena berhenti di mana-mana perhentian.Mungkin aku patut tinggalkan kereta aku. Mungkin aku patut jalan kaki. Tapi dalam kereta aku, ada pesenjer yang berkongsi laluan kehidapan yang sama dengan aku. tak kan aku nak abandon diorang macam tu shaja.

Entah la.Cuma, dalam hati aku,aku harap sangat dapat kembali ke hentian yang satu ni. Menikmati saat indah di hentian tersebut. Tapi dalam kehidupan, dia macam 1 way ride. No U-turn. So,sentiasa la aku terkenang hentian tersebut.

Lastly, pernah nampak orang kurang siuman tak. Ha, itu sebenarnya, dia ambik freeway. Kalau drug addict, dia ambik high-way. Kalau member aku ni, jadi agen cosway...As salam...

P/s: yang ada GPS, Hakim besar...

Tiada ulasan: