Rabu, 30 Mac 2011

Sakit Belakang (Alyah cakap "Lakang")

"Aku dah tua. "
Tak aih! Muda lagi. Tapi nak buat macam mana. Dapat sakit belakang. Sebelum ni, wife selalu tegur, kenapa aku jalan senget. Bahu rendah sebelah. Dan kadang-kadang kepala senget. Setelah diselidiki secara fizikal (oleh wife aku), rupanya tulang belakang aku ada bengkok. Kira boleh nampak la kalau ditengok dengan mata kasar.

Lalu aku pun terkenang peristiwa 3-4 tahun lepas. Lepas hari menyambut menantu perkawinan aku. Masa tu aku ada angkat arwah tok umi aku (dia dah tak boleh jalan sebab kena strok). Tengah angkat, belakang aku tiba-tiba sakit macam kena kejutan elektrik. Mungkin lanjutan dari perkara tersebut membuatkan tulang aku bengkok sikit demi sedikit.

Aku dan Hospital pulak boleh diumpamakan seperti budak tak sunat dan tok mudim. Aku segan nak pergi hospital. Segan nak jumpa doktor. Kalau demam, aku tak pernah ambik MC, ambik EL aje. So sakit belakang ni, aku pun rasa macam malas ajeak pergi hospital. Risau doktor cakap menda kecik aje. Tapi rasanya aku terpaksa pergi juga (wajib kena teman dengan wife) sebab asyik lenguh aje kat office sebab kena duduk lama. Asyik ngejas punggung je. Sikit-sikit keluar kat depan berdiri nak bagi rasa lenguh hilang.

Kalau berjalan, tak boleh lama, nanti kaki kanan kebas dan sakit. Pastu aku jadi bad mood. Orang rumah nak shopping lama-lama pun tak boleh.

takpe la, apa apa hal pun, pergi klinik dulu. Tengok macam mana. Tapi nanti jangan ada pulak, kat office ni, ada pulak yang salah faham, tengok aku menyandor semacam je. Macam orang baru menang loteri.
Tulang aku sebijik macam gambar sebelah kanan ni
update (11 April 2011): lepas scan, tulang belakang memang bengkok. Kalau sakit,makan ubat tahan sakit je. Takde sebarang masalah pada saraf. So doktor cakap, takpe, tak perlu buat apa-apa. pergi fisio je.

Tiada ulasan: