Jumaat, 7 Oktober 2011

Dikenang Sebagai...

Minggu ni, seluruh dunia dilanda kesuraman. Steve Job, mati akibat kanser. Kanser, jarang yang menang bila bertembung dengannya. Termasuklah arwah umi aku. Anyway, ramai yang marah sebab ramai yang agungkan dia. Dia kan kafir.

Aku, bukan la nak membeta, tapi pada pandangan aku, kita kena hormat sumbangan sesorang even dia bukan islam. Terutamanya sumbangan dia begitu besar pada dunia tak kira muslim atau tidak. Kita tau, di alam sana keadaan nya macam mana,  tapi di alam ni, kita hormati lah dia. Nabi pun hormat jasa orang bukan islam. Kan Bapa saudara nabi, Abu Thalib bukan islam, tapi nabi sayang dia, hormati dia, doakan dia bukan sahaja sebab dia bapa saudara nabi, tapi sebab dia paling banyak membantu nabi dan kaum muslimin.Tapi janganlah pulak berfikiran dangkal mengatakan aku nak samakan Stave job tu dengan bapa saudara nabi. Memang la tak sama. So, ikutilah nabi, menghormati sesiapa saja yang membantu kita tak kira muslim ke non muslim. Hidayah Allah itu, milik Allah.

Lagipun, bukan senang dunia nak dapat seorang great thinker, Einstein, Bill Gate, Steve Job, Ahmed Deedat, Yusuf Islam, Tun M (mesti ramai tak setuju.hahaha), Tuan Haji Dato' Nik Abd Aziz dan tak seberapa ramai lagi. We must give credit to where it belongs.

Cukup lah pasal diorang, diorang mati meninggalkan jasa. Tapi aku ni nanti, bila mati, apa lah yang akan orang ingat pasal aku. Meh aku selidik sikit.

Kerja
Bila aku takde nanti, apalah rakan sekerja aku akan ingat pasal aku? Hatta ni, pemalas,suka cerita gossip, suka buang masa, garang, bodoh, pastu sombong pulak tu. Apa pulak bos aku cakap pasal aku? "lega aku dah takde, takde orang nak lawan cakap aku" atau "sape lah yang nak mengampu aku lagi".Staf aku pulak, apa lah yang diorang ingat pasal aku. ketua yang mudah diperlecehkan atau ketua yang Maha zalim. Fuh, minta dijauhkan

Suami
Adakah wife aku akan bersedih bila aku mati. Atau lega. Aku akan dikenang sebagai suami yang bertanggung jawab ke atau suami yang malas. Suami yang membosankan. Tak pandai membimbing isteri. dan sebagainya...Adoi

Ayah
Apa lah anak aku ingat pasal aku agaknya. Walid yang membosankan ke? Yang asyik duduk rumah. Atau yang garang dan tak pandai mengajar anak? Anak aku suka ke aku sebagai ayah. atau dia lagi suka ayah tiri dia.  Hmmm...

Anak
Dah cukup ke jasa aku pada diorang, ibu bapa aku. Adakah aku akan dikenang sebagai anak yang tak berjasa? Anak yang jarang hubungi ibu dan bapa. Anak yang tak mengembirakan ibu bapanya?

Huh! apa lah sifat aku akan dikenang. Moga Allah jadikan aku insan yang sentiasa menyenangkan orang disekeliling aku. Dan yang paling penting, semoga Allah sentiasa kenang aku sebagai hambanya yang baik.

Wassalam




2 ulasan:

yus berkata...

akan ku kenang mu sebagai rakan sebasketball... (walaupun aku x pandai main)

En Hatta berkata...

hahaha.aku pun tak pandai.