Ahad, 9 Oktober 2011

Tablet Terbaik - Best Tablet

Tahun 2011 ni aku rasa adalah tahun tablet PC. Dan ianya juga adalah tahun kebangkitan OS Android terutamanya honeycomb. Walaupun Apple ada keluarkan Ipad 2, tapi hype tablet Honeycomb lebih menyerlah sebab terlampau banyak penyertaan dari pelbagai pengeluar seperti Samsung, Asus, Acer, Dell, Toshiba dan banyak lagi lah. Semuanya berlumba - lumba dalam mengeluarkan tablet terbaik diorang.

Sebagai seorang yang boleh dikatakan peminat gadget, aku pun ada la jugak hati nak jadi salah seorang pengguna tablet ni. So, dalam beberapa minggu yang lepas, aku dah mula la buat survey berkenaan tablet yang ada di pasaran.

So, yang pertama sekali adalah ipad 2.
Ipad 2
Ada orang cakap, Ipad 2 adalah king of tablet. Dari review yang aku baca, banyak kelebihan dia. Dari display yang superb hingga la performance processor Dual core A5 yang tangkas. Cuma, bila sebut pasal Ipad ni, semua orang tau satu kelemahannya. "Limitation". Pertama, semua orang tau, apple tak kawan dengan flash. Kedua, limitation dari segi application. Faham sendiri la. Kebanyakannya berbayar. ketiga, Hardware.Susah nah nak intergrate ipad dengan peripheral lain contohnya, external storage (usb hard dish dan bagai). Mungkin boleh jika menggunakan 3rd party application, tapi bukan out of the box. So aku tolak tepi dulu ipad 2. Dan dengar khabar angin, Ipad 3 bakal dikeluarkan dan dikatakan flash compatible. Apa-apa pun, takziah pada Steve Jobs atas kematiannya. You're the revolutionist.

Dell Streak

Samsung Galaxy Tab
Kemudian, aku mula pergi cari tablet OS android. Mula - mula ada Tablet Samsung Galaxy Tab dan Dell Streak yang menggunakan Android 2.x.x. Dua tablet ni adalah generasi android sebelum ini. Tak silap aku, kedua dua gadget ni adalah smartphone. Tapi, bila menggunakan OS lama, of course la rasa kalau beli, terasa rugi sebab ada versi yang lebih latest. Lagipun, processornya tak berapa power sangat.

Kemudian, datang lah band of brothers. Group tablet Honeycomb. Banyak gila pengeluar yang keluarkan tablet android 3.0.X ni. Motorola, Toshiba, Samsung, Asus, Sony dan banyak lagi. Dengan menggunakan processor Tegra 2 dan 3, tablet ni mempunyai persembahan grafik yang mantap jika dibandingkan dengan jenis tablet - tablet lain. Walaupun banyak pengeluar tablet honeycomb ni, setiap pengeluar mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Ada yang display terbaik menggunakan resolusi tinggi. Ada yang mempunyai daya tahan beteri yang tinggi. Dan sebagainya. Kebanyakan aplikasi android adalah percuma. Kalau yang premium tu, mungkin lah kena bayar. Kelebihan Honeycomb berbanding IOS (apple) adalah

  1. Flash compatible
  2. Aplikasi lebih terbuka
  3. Lebih pantas dan lancar (bergantung juga pada jenis tablet)
Tak lama lagi Android 4.0.X Ice Cream Sandwich akan keluar. Macam mana la pulak bentuk dan gayanya.


Motorola Xoom

Samsung Galaxy Honeycomb
Asus Transformer
Toshiba Thrive


Dan terbaru yang menyertai pasaran adalah tablet Windows 8. Sebenarnya tak masuk lagi pasaran. Dalam proses testing dan beta. Daripada review yang ditonton dari Youtube, Windows 8, mendapat respon positif daripada pengguna - pengunanya. Menggunakan tema UI Metro, Windows 8 nampak lebih ringkas dan tangkas. Dan kelebihan paling utama, aplikasi windows sebelum ni masih lagi dikekalkan. Maknanya, jika dibanding dengan tablet - tablet lain, table Windows 8 adalah lebih produktif, aplikasi lebih terbuka dan boleh digunakan untuk samada kerja dan harian. Walaubagaimanapun, kena tunggu sehingga table Windows 8 keluar, baru boleh tau ok ke tak ok. Sebab kena tengok juga spesifikasi hardware untuk tablet tersebut.
Windows 8 
 Jadi, apa kesimpulannya, tablet yang mana pilihan kalbu? Jawapannya, tepuk dada tanya selera. Tepuk poket, tengok duit cukup ke tak. Seperti yang dimaklumkan sebelum ini, Ipad 3 dah nak keluar. Mesti spesifikasinya lebih tinggi. Aku pulak, macam tak jadi nak mempunyai tablet. Sebabnya, kegunaanya terlampau terhad. Bayangkan lah, nak tengok movie format mkv pun pening kepala. 2012 bakal menjelma, apa pula teknologi yang bakal menjengah. Jom kita tunggu.

Salam

Tiada ulasan: