Jumaat, 5 Julai 2019

MELALUT

Hidup ni, penuh dengan perkara-perkara tak terduga. Kadang-kadang, sedang kita gembira, datang perkara yang menyedihkan. Sedang kita bersedih, datang pula perkara yang mengembirakan. Bila kita rasa kuat, dugaan yang meluluhkan pula turun. Dan sedang kita rasa patah semangat, datang pula bantuan daripada dia tanpa diduga.

Semuanya tanpa disangka. Dan bila hidup didunia ni, memang tak boleh tidak, kita akan menggalaskan harapan kita kepada sesama manusia. Kita harapkan isteri yang cantik, molek, rajin, lembut dan sebagainyai. Anak yang bijak dan berjaya, suami yang rajin, kacak, romantik dan berharta sentiasa. Bos yang baik. Dan sebagainya.

Dan sesungguhnya, percayalah, kita pasti akan hampa. Pasti dan pasti. Kerana sesungguhnya, kita sendiri pun tak mampu untuk menggalas harapan orang lain, kerana kita makhluk lemah yang kecil secoek. Lebih tepat lagi, aku makhluk yang lemah, yang kerdil. 

Jadi, aku cuba belajar untuk tidak mengharapkan apa-apa kecuali mengharapkan, tuhan jaga aib aku dan matikan aku dalam ketenangan dan dalam belas kasihannya.

Kerana aku tahu, kalau nak dikira, secara matematiknya, bau syurga pun aku tak layak hidu. Sebab diri sendiri sedar, banyak nye dosa kumulatif yang aku carry forward. Walaupun sedar, dosa bertimbun, tapi masih lagi solat hujung waktu, culas berjemaah dan kadang-kadang lompong solatnya, awek comei lalu, masih melirik hujung mata. Tapi macam tu lah aku. Manusia lemah dalam kerugian. 

Cuba sebaik mungkin untuk jadi lebih baik. Cuba sehelai sehari membelek quran, cuba wirid selepas solat, cuba dan cuba. Dan dipenghujungnya, aku hanya mampu berdoa, tuhan mudahkanlah hitungan aku nanti.

Sebenarnya, aku nak tulis apa ni? Macam melalut je. Entah lah. Maybe aku nak share je, God works in His misterious way. Dan kita sentiasa la bergantung harap pada dia sahaja, bukan pada manusia. Jangan cepat mengalah, stay excited dengan jalan cerita yang Dia sediakan untuk kita. Dan....paling penting, aku rasa dan yakin, tuhan sentiasa sayang kita, lebih daripada kita sayangkan diri kita. Orang kata, rahmatnya seluas lautan.

Ok, tu je. 

Tiada ulasan: