Rabu, 29 April 2009

Kalau Boleh Aku Putarkan Masa

Dalam kehidupan aku sebagai manusia, aku tak lari daripada melakukan perkara-perkara yang aku sesalkan kemudian. Biasalah, manusia. Ada perkara aku sesalkan bila melakukannya dan ada yang aku sesalkan sebab tak melakukannya. Kalau boleh, nak aje aku putarkan masa supaya aku tak melakukan kesilapan-kesilapan tersebut.

Tapi, apa kata kalau aku diberikan peluang untuk kembali ke masa lalu untuk menghalang segala kesilapan yang telah aku lakukan. Apa perkara yang paling aku sesalkan. So aku dah listkan perkara-perkara tersebut. Perkara/kesalahan ini lah yang akan aku cuba halang dulu dari aku lakukan.

1)Masa aku umur 10 tahun atau lebih kurang. Aku telah melakukan kesalahan paling besar dalam hidup aku. Kesalahan dengan umi aku. Masa tu arwah umi aku suruh pergi beli sarapan nasi lemak kat kedai.Tak tau kenapa aku malas sangat pagi tu. Tapi akhirnya aku pergi juga dengan hati bengkek budak-budak. Masa aku balik kat umah, aku tengok arwah umi aku duduk kat pintu, aku ni dengan basikal berhenti kat tepi tangga. Rumah aku ni, depan dia ada beranda/pelantar. Entah macam mana, aku boleh campak nasi lemak tu ke arwah umi aku. Nasi lemak tu jatuh atas lantai. Masa tu arwah umi aku tak cakap apa, dia menangis, merajuk. Lepas tu aku tak ingat dah. Tapi aku minta maaf balik lepas tu. Arwah umi aku pun maafkan aku. Tapi walaupun dah minta maaf, aku tetap nyesal sangat.

2)Perkara yang kedua paling aku sesal lakukan adalah, rahsia,huhuhu. Tapi kalau dapat, aku nak halang diri aku yang dulu dari melakukannya.

3)Perkara yang aku nyesal tak lakukankan adalah sembahyang jenazah untuk arwah umi aku. Disebabkan kuranga faham dan kebudak-budakkan, aku marah sangat pada arwah umi aku dan tuhan sebab arwah umi aku meninggalkan aku dan adik adik aku. Aku ingat lagi aku duduk atas motor orang yang datang melawat,dalam gelap malam, memandang ke dalam rumah, melihat orang sembahyang jenazah.

4) Aku nak pergi ke masa dimana aku flying kick adik aku, si angah masa kami kecik-kecik dulu. Bukannya apa, dia tak puasa, pastu nak berbuka dengan orang puasa sekali, mana boleh. Angah aku ni pulak jenis degil. Last-lastnya, kena flying kick dengan aku. Kesian dia. Nyesal sangat rasanya.

1 ulasan:

Lovely us berkata...

Erm.. byk benda kita nk perbetulkan kalau boleh diputarkan masa.. tul tk...