Selasa, 5 Mei 2009

Ada Apa Dengan Hati

Sekarang aku tengah bercuti panjang kat jb. So, banyak lah masa aku dihabiskan dengan mengelamun atau dalam bahasa saintifiknya, berfikir ke dalam diri.

Aku terfikir, kalau la manusia dicipta tanpa hati, maksud aku, hati perasaan, bukan hati organ manusia. Apa lah agaknya akan terjadi pada kehidupan manusia. Semua yang difikirkan, akan terus terlontar dengan kata-kata. Mungkin peribahasa terlajak kata paling banyak disebut oleh sekelian manusia.

Tapi, pada pandangan aku, yang paling banyak terkena tempiasnya adalah hubungan perkahwinan. Mungkin kes penceraian lebih tinggi dari keadaan sekarang. Yelah, apa saja yang terfikir di kepala, akan terus diluahkan dengan kata-kata. Tak dikeluarkan ke dalam hati dulu untuk dibuat penilaian samada patut atau tidak dilafazkan.

Aku rasa, sebagai lelaki, aku banyak menggunakan fungsi hati. Terutamanya dalam perkahwinan aku. Kalau tuhan tak cipta hati, aku rasa, minggu ketiga perkahwinan aku, mungkinan dah bercerai berai.

Contohnya lah. Perempuan atau isteri suka memberi komen pada suami. Tak kira komen tu baik,betul atau salah, lelaki akan anggap seberang komen sebagai offensive. Sebabnya lelaki adalah makhluk yang ego. Sebenarnya, setiap patah kata isteri tu ada jawapannya oleh suami. Tapi semua jawapan tersebut disimpan dalam hati suami, di timbang tara samada nak dilafazkan atau tidak. Tetapi dengan kebijaksanaan 9 akal suami, biasanya, segala jawapan tersebut akan terus tersimpan dalam hati suami. So terselamatlah sebuah perkahwinan.

Contoh 1 lagi adalah, dalam memberi jawapan "ikhlas" kepada soalan isteri berkenaan dirinya. Contohnya, berkenaan masakan. Semua orang tau, masakan paling sedap bagi seorang suami adalah masakan ibunya. So bila isteri yang baru dikahwininya lebih kurang 3 minggu memasakan masakan kegemeran suami, tentulah suami secara spontan akan membanding dengan masakan mak dia. Dan jawapannya tentulah masakan mak lebih sedap. Tapi sebagai suami, tak sampai hati untuk bagi jawapan tersebut( kecuali lah suami tu chef Hell Kitchen). So jawapan suami akan dismpan dalam hati dan diganti dengan jawapan lebih "ikhlas" yang sepatutnya diberikan pada si isteri yang dah 1sejam lebih memasak. Tapi untuk si isteri, kalau pun masakan anda tak dapat menandingi masakan mak mertua anda, percayalah, masakan anda akan menjadi favret anak-anak anda.

Kalau ikutkan, banyak lagi fungsi hati bagi si suami. Tapi mesti korang semua tau punya. Aku cuma nak cetuskan bahawa betapa penting nya hati nurani kita ni. Satu ciptaan tuhan yang tak dapat ditiru oleh manusia.

Apa pun, nasihat aku, jangan pulak menyalahgunakan hati. Hati-hati menggunakan hati. Ikut hati, mati.???

Tiada ulasan: