Ahad, 21 Februari 2010

Life Is Like That


Amboi, title orang putih nampak. Well, you know me. Tapi lebih kurang makna nya dalam bahasa melayu, "Hidup ni,memang macam ni". Hidup memang macam ni. Adil, tak adil, kejam, baik hati, fantasi, realiti dan sebagainya.

Kadang kala, kita rasa kita la orang paling bahagia, atau paling malang. Paling kaya atau paling miskin. Paling baik atau paling jahat. Tapi selagi kita masih hidup, semua itu mungkin akan berubah. So jangan lah buat kesimpulan tentang hidup kita terlalu awal. Aku ada tengok 1 rancangan ni, ada perempuan ni, dia mengaku penah jahat dulu. Ada 1 peristiwa tu, telah menyebabkan dia sedar dan berubah. So dia jadi baik. Dia masuk tv dan di interview. Siap nasihat orang lain lagi supaya jadi macam dia.

Betul ke, tuhan yang beri pentunjuk pada dia? atau syaitan yang beri. Mungkin supaya dia berubah dari jahat kepada takbur dan riak. Aku pun tak tau. Tapi bagi aku, kehidupan aku tak tau bila akan tamat. Samada panjang atau pendek. Selagi nyawa masih belum dihujung nafas, tak berani aku buat kesimpulan tentang diri aku.

Tak mustahil, dilahirkan islam, dikebumikan kafir. Atau dilahirkan baik, di kafankan jahat. Hanya tuhan yang tau. Kalau sape2 nak tanya aku samada aku ni baik atau sebaliknya, datang lah masa aku tengah nazak nanti....

Tiada ulasan: