Selasa, 16 Februari 2010

Angan-Angan Nak Melancong

Semenjak dua menjak ni, asyik berangan nak pergi melancong ke luar negara je aku ni.Tanya orang tu , tanya orang ni. Masuk website Air Asia, nengok tambang kapal terbang , keretapi ,hotel dan sebagainya. Yela, orang lain, kebanyakkannya dah jejak kaki ke negara orang. Samada ikut suami/isteri, sambung study,company trip, atau saja-saja melancong.

Aku ni, bukan kata negara orang, sabah serawak pun jejak lagi. Kalau ada pun, New Zealand yang kat Maran tu.So, bila berangan tu, wife aku pun join sekali. Excited la jugak dia. Target nak ke tempat ada salji (selain kat genting). Target kena besar, sebab jarang sekali nak pergi. Tah-tah sekali seumur hidup. Maka wife aku pun, berkobar-kobar la browse internet. Tengok tiket dan sebagainya. Aku pulak, tanya lah kawan-kawan yang selalu travel oversea ni. Macam orang darat masuk pekan gaya nye.

Bagi orang yang average macam aku ni, bila nak jalan-jalan, kena pikir 2 menda. Budget dan pengetahuan untuk travel. Duit tu, bukan la takde, cuma tak banyak dan rasa macam sayang nak habiskan untuk perkara -perkara macam ni. Lain la kalau duit berkoyan. Kalau boleh,tambang nak murah, penginapan yang murah atau free. Sebuk la cari sedara atau kawan kat sana. Macamla lagi nak ditengokkannya.

Diharap, dimurahkan rezeki. Dapat la aku and famili kecik aku ni pergi jalan nanti. Takde la macam katak bawah tempurung. Asik kuantan, jb, langkawi. Untung jugak la anak baru sorang. Bukan tolak rezeki tuhan cuma, kalau dah 2-3 orang, tak merasa la aku nak jalan jauh sikit.

Berangan, jangan tak berangan.

Tiada ulasan: