Rabu, 29 Oktober 2008

Poligami

Bercakap pasal poligami ni, merupakan subjek yang agak susah nak dibincangkan. tengok dari sebelah mana kita bercakap. Kalau dari sebelah orang yang nak berpoligami seperti suami, memang amat disokong dan baik sebab ikut sunnah. Kalau dari sebelah isteri dan anak-anak, jangan haraplah nak disokong. Tapi, macam tu lah. Aku bercerita ni bukan sebab aku nak berpoligami, tapi ada saudara terdekat yang nak berpoligami. Dekat sangat.Dekat sebelah.Bagi aku pulak, sebagai suami dan ayah, kalau boleh dielakkan, elak lah. Dan kalau boleh elakkan mencipta peluang untuk jatuh cinta sekali lagi dengan orang lain. Contohnya,sms dengan kawan perempuan, kerap minum sama dengan kawan peremuan dan sebagainya. Bukan apa,mula-mula memang kawan, lelama...kawin. Kita sebagai manusia biasa (bukan nabi) memang tak adil. Adil macam mana kalau kat highway pun potong Q masa jam. So bila tak adil, macam mana nak bagi kasih sayang pada isteri sama rata.

Tapi siapa la aku nak berkata-kata. Mana tau, suatu masa nanti, aku pulak nak kawin lagi. Walau apapun, kalau wife aku tanya nak kawin lagi tak, aku jawab "tak berminat nak kawin lagi...buat masa sekarang."

Tiada ulasan: