Sabtu, 3 September 2011

Aku terfikir, berkenaan perilaku manusia. Yang biasa nya,orang cakap,kita sebagai makhluk atau hamba tuhan, tak berhak ke atas sifat itu. Antara sifat sifat tersebut adalah, bermegah megahan,menghukum, bangga diri dan sebagainya. Aku terfikir, kenapa atau apa sebabnya tuhan berikan sifat tersebut dalam diri manusia kalau ianya bukan milik manusia? Malaikat tiada sifat sifat tersebut. Sebab itu mereka boleh mengabdikan diri mereka kepada tuhan.

Dan aku terfikir pulak sifat -sifat yang sememangnya bukan milik manusia,sehinggakan akal manusia pun tak boleh compute sifat tersebut. Contohnya, Allah, kekal abadi selamanya. Kekal abadi tu pun susah nak diterima manusia. Sebab sebagai manusia, kita akan tetap fikirkan, kekal abadi, tapi sampai bila? Apa yang akan terjadi lepas tu? Sebab kekal abadi, bukan sifat kita, tapi sifat Allah semata.

Jadi, aku rasa, sifat milik tuhan yang ada sedikit dalam diri kita ni, merupakan nikmat. Bertujuan untuk menguji kita. Pandai pandai lah kita menikmatinya. Jangan jadi seperti iblis, kerana bangga atas dirinya (yang merupakan golongan jin yang dicipta daripada api, yang telah dinaikan tarafnya oleh Allah menjadi ketua malaikat disebabkan kuat beribadah kepada Allah) dan tidak mahu tunduk pada arahan Allah supaya tunduk pada manusia.

Itu ajelah fikiran sejenak aku. Wassalam

Tiada ulasan: