Jumaat, 7 Ogos 2009

Cakap-cakap Politik

Well, it's time to talk politic. Cewah-cewah. Takde lah, saja buang masa bincang pasal isu yang semua orang tengah hot bincang ,masa sekarang, politik. Aku takde lah aktif politik pun. Alangkan KRT Taman aku pun aku join, ini kan pulak nak aktif politik. Tapi, walaupun aku tak aktif politik, tapi aku tetap ada fahaman politik. Terus terang aku cakap, aku pro kerajaan. tapi tak banyak, dalam 52-48. Tak payah lah aku cerita kenapa aku pro Gov. Cukup lah untuk aku aje yang tau. aku cuma nak ceritakan apa kesan politik pada aku.

Sebenarnya aku didedahkan pada politik seawal sebelum tadika lagi. Masa aku kecik, ada 2 hari je dalam 4 tahun yang orang akan datang ramai-ramai kumpul di rumah aku sampai pagi. Iaitu bila Piala Dunia dan pilihanraya. 2 hari ni aku dibenarkan tidur lambat sampai pagi. Tapi selalunya pukul 1 aku dah tidur. iyelah, umur 4-5 tahun, mana la larat nak stay sampai pagi. Walaupun aku masih kecik, aku excited tengok diorang. Walid aku bukan lah ketua pemuda ke apa.Tapi dia penggerak pemuda kat kampung aku. So orang akan kumpul kat rumah aku utk buat apa-apa aktiviti. Pilihan raya zaman aku kecik2 dulu best. Tak macam sekarang.Tak selamat. Gaduh la,baling botol la, demo la. Dulu, bila pilihan raya, macam pesta flora. Parti masing-masing nak buat hiasan daripada poster macam kereta berhias. Contohnya, parti pas buat model kapal terbang dari poster pas . Diorangg gantungg kat pokok pauh. Esok nya, orang umno pulak buat meriam guna poster umno letak kat bawah pokok tu. Muncung meriam hala ke kapal terbang tu. Best tengok ke kreatifan diorang. Menarik bagi aku yang masih budak kecik.

Malam2 kawan2 ayah aku bincang nak buat apa. Nak buat 1 model tu bukan senang. Nak kena cari buluh,buat rangka dia.pastu kena balut dgn poster pulak tu. Pastu, nak hantar ke lokasi bukan senang. Berat. Macam tu la keadaan pilhan raya dulu. Aman dan selamat. Tak seteruk sekarang. Ganas,carut sana sini dan sebagainya. Ntah la.

Aku ni kira nya, dlm politik, bukan jenis promoter. Bila pilihan raya, aku undi.pastu habis. Tapi walaupun aku tak promote, aku masih menilai. Dulu orang cakap, kerajaan kuasai media. Tapi bagi aku, zaman sekarang, info ada kat mana2. Internet ada. Dari situ aku menilai. Tapi bila aku menilai, untuk diri aku je. Bukan untuk aku jaja pada orang lain. Bagi aku politic is politic and it is dirty. Tak kisah la sape pun orang tu, sama je. Kita rakyat marhain ni, pergi undi je. jangan fanatik sangat. Musim ni undi parti ni, kalau tak ok, musim depan tukar undi parti lain. Kalau tak puas hati juga, buat undi rosak, hati puas,tapi diri sendiri la yang rugi

Tiada ulasan: