Rabu, 4 Mei 2011

Kereta Favourite Aku

Setiap orang mesti ada kereta idaman. Aku pun ada. Banyak pulak tu. Kereta idaman aku paling nombor satu adalah sudah semestinya Bugatti Veyron. Maksimum speed 430km/j. Tapi kalaupun aku mati,hidup balik,pastu mati lagi,hidup semula sebanyak 17 kali,tetap tak mampu beli. harga kat eropah, 1juta euro lebih. Duit malaysia, rm 6 juta. Tambah tax 3 kali ganda, Rm 18 juta. Kalau aku mati hidup semula 18 kali, mungkin boleh beli rasanya. So, kereta ni, memang betul - betul tinggal idaman ajelah.

Jadi, kereta idaman aku yang mungkin aku boleh miliki jika umur panjang pulak adalah Audi A4 B8. Woh! panjangnya nama. Gambarnya kat bawah. Ish! apasal la ambik Audi, Kan ada BMW 3 series, Merc C Class atau Toyota Camry. 

 Kalau tak tau, Audi ni sekelas dengan BMW dan Merc. Kira kelas lah. Macam BMW dan Merc, BMW design dia lebih sporty dan agresif. Manakala Merc ni macam lebih korporat dan selesa. Audi ni pulak duduk tengah. Top Gear cakap Agresive Corporate. Kenapa aku tak pilih Toyota Camry? Orang cakap, kalau banding kereta jepun dan eropah terutamanya German, kereta eropah memang lebih senyap dan teguh.Dan kereta Jepun aku tengok suka sangat guna plastik. Jadi, sebab tu lah aku suka kereta Audi.

Dari segi harga pulak, memang agak mahal. Sebab tax kereta eropah tinggi. Lebih kurang 3 kali ganda harga kereta. Kereta Jepun, 1 kali ganda je. So harga Audi ni, kalau baru dalam RM 200k. Kalau secondhand, RM 150k-180k. Lebih kurang camry je. Tapi 2.0. Walaubagaimanapun, 2.0 dia ada turbo. Jadi Horsepower dia memang power la. Exterior, macam aku cakap tadi, memang bagus la (review kat youtube). Banyak function dan gadget.

Gitu lah cerita kereta idaman aku. Pergh! beli lah aku boleh beli kereta ni. Dengan kombinasi rumah, kereta sekarang ,anak dan kenaikan gaji yang betul, insyaAllah ada la tu suatu masa nanti...


Tiada ulasan: