Selasa, 10 Mei 2011

OLED, AMOLED - Apa Yang Anda Tak Tahu

Teknologi video display, Plasma -> LCD -> LCD with LED -> OLED/AMOLED. Kalau sesiapa yang gilakan TV dan selalu follow teknologi tv, mesti selalu dengar OLED dan AMOLED.

Apa itu OLED/AMOLED? Sebelum ni, bila kita pakai TV LCD, gambar atau video di keluarkan oleh skrin lcd dalam tv. Skrin ni perlu sumber cahaya dari belakang bagi memancarkan imej ke mata kita sebagai penonton. Contohnya nya, macam kita guna teropong yang ada filem gambar-gambar yang selalu kita guna masa kita kecik - kecik dulu. Ingat tak?

Bila datang teknologi LED (ada 2 jenis (full LED, edge LED), Sumber cahaya yang digunakan sebelum ni, ditukarkan dari lampu kepada LED. Ini membolehkan gambar lebih jelas sebab Led lebih fokus dan tak berkelip. Susunan LED pulak menentu jeni LED, kalau Full LED, maknanya LED disusun penuh dibelakang LCD. Kalau Edge LED, LED tersebut disusun hanya di sekeliling bingkai belakang skrin LCD. Kelebihan Full LED, bila dalam gambar yang dipaparkan ada kawasan gelap, LED area tu akan off memberi keadaan (true black).

Edge LED vs Full LED
Lepas tu, datang pulak OLED/AMOLED. Dua-dua nama ni adalah benda yang sama. Satu dari Sony, 1 dari Samsung. Apa kelebihan dia? Sebelum ni, skrin LCD perlukan sumber cahaya dari belakang untuk paparkan cahaya. Dengan OLED, skrin LCD tersebut ditukarkan dengan OLED. Apa itu OLED? Ianya adalah LED Organik yang memancar cahaya dan warna tersendiri. Seluruh skrin diletakkan LED yang bersaiz nano yang akan memancarkan warna tersendiri mengikut signal yang diterima. So, tak perlu lagi sumber cahaya di belakang skrin OLED ni.
Apa kelebihan OLED?
1)Lebih nipis (sebab tak perlu letak lampu atau LED kat belakang skrin)
2)Kontras image lebih tinggi
3)Boleh hasilkan true black (bila image paparkan warna hitam, OLED yang berkenaan dekat area tersebut akan hanya offkan cahaya dia.
4)Nipis hingga boleh lentur
5)Kurang guna tenaga (sebab tiada lampu/LED background)

Apa kekurangan OLED?
1)Mahal
2)Jangka hayat hanya setengah dari LCD biasa
3)OLED yang selalu memancarkan warna biru mudah rosak.
5)Menggunakan banyak tenaga bila display objek atau background putih

So itu dia perkara berkenaan OLED yang anda mungkin tak tau. Kalau sekarang tengah cari TV flat, tak perlu berangan untuk dapatkan TV OLED sebab masih mahal dan teknologinya masih belum stabil. Cari la TV yang frame rate dia 200 Hz ke atas, Full LED dan Full HD (jangan Edge LED). Sure berpuas hati. 3D, lupakan...

Salam

Tiada ulasan: