Rabu, 4 Mei 2011

Sony Devices to come bundle with TM Broadband

 
Imri Mokhtar, EVP for Consumer, TM (2nd from right) with Hiroyasu Sugiyama, Managing Director of Sony Malaysia (2nd from left), witnessed by Rozalila Abdul Rahman, Chief Marketing Officer, TM (right) & Masaki Matsumae, Deputy General Manager, Sony Malaysia (left)


Menurut Malaysianwireless.com, TM telah menandatangan satu MOU bersama Sony Malaysia dalam mengadakan kerjasama strategik dalam mempromosikan produk mereka. Aku rasa, ini merupakan satu langkah terbaik bagi kedua-dua pihak. Walaubagaimanapun, selain, TM menyediakan kemudahan WiFi di semua outlet Sony dan Sony menyediakan peralatan elektronik terkini di event-event TM, kerjasama lain masih lagi agak kabur. Tak seperti pembekal perkhidmatan telefon mobile, ke exclusive an sesuatu produk kepada pembekal internet talian tetap susah untuk diperolehi atau dikekalkan.

Contohnya, bagi produk TV LED Sony Internet Ready, akses internet untuk TV tersebut boleh diperoleh dari sebarang ISP tanpa sekatan. Tidak seperti Iphone yang dibekalkan oleh contohnya Maxis yang yang boleh digunakan dengan talian Maxis sahaja(jika tidak dilakukan sebarang modifikasi oleh pemilik Iphone  berkenaan). Walaubagaimanapun, TM boleh menjadikan internet aksesnya pilihan utama pengguna produk Sony dengan
1)Meningkatkan kualiti laluan ke server Content Sony bagi memberi pengalaman terbaik pada pengguna
2)Menyediakan aplication/widget/content IPTV TM dalam produk Sony yang mungkin akan dibundlekan dengan TM bagi memberi keexclusivean pada TM. Mungkin selepas ini, pengguna sony boleh menonton IPTV TM dengan hanya menggunakan TV Sony mereka tanpa perlu setup box seperti yang digunakan oleh penggunakan Unifi sekarang.
3)Diskaun atau waiver pada bil produk IPTV dan HSBB jika pengguna mengambil service tersebut yang dibundlekan dengan produk Sony.

Kalau nak difikirkan, banyak lagi idea yang ada dalam kepala otak aku. Tapi cukup la setakat 3 di atas. Mungkin itupun memang dah ada dalam perancangan diorang. Seperti, promosi free HP netbook TM dulu yang mana telah berjaya membuka atau meluaskan penggunaan komputer dan internet dikalangan penduduk melaysia, kerjasama terbaru TM dan Sony ini dapat mempekenalkan pada penduduk Malaysia pada Produk TV berinternet yang aku rasa merupakan satu revoulusi baru dalam teknologi media. Berbeza dengan revolusi 3D yang dilihat semakin malap, Internet TV dilihat akan lebih berkembang dengan lebih rancak dimasa akan datang....

"Following the MoU, several collaboration projects are currently in the pipeline. TM and Sony Malaysia are exploring attractive broadband packages to be bundled with the latest Sony devices which will be rolled out in a matter of time. TM is also equipping 14 Sony outlets in Klang Valley with UniFi services and in return, Sony will be providing TM with its latest ICT equipment and appliances at TM sales outlets and key events. Malaysian users can soon expect both TM and Sony Malaysia, as the ideal partners to offer total entertainment and information network for best BRAVIA Internet experience"

Update 7/6/2011:
Dengar cerita akan ada pakej internet baru bundle bersama internet tv dari TM. Menarik-menarik.

Tiada ulasan: