Khamis, 25 Ogos 2011

Bayar Zakat Yang Mendebarkan

Kelakar la pulak dengan title ni. Sementara menunggu subuh, sambil ditemani dengkuran alya maisarah, aku teringat pasal bayar zakat. Zakat dah settle semalam, 24 ramadhan (senang ingat sebab sama dengan bulan omputeh). Cuma setiap kali ramadhan datang, aku mesti suspen. Suspen bukan pasal puasa, tapi pasal nak bayar zakat.

Bukan apa, aku memang cuak dengan aktiviti yang melibatkan akad yang kena bersalam ni. Berderau darah. Macam time akad nikah dulu. Selamam pun, time bayar zakat, aku boleh jugak tersasul. Padahal main baca je akad dia yang dah diprint dan ditampal kat atas meja zakat tu. Brother amil zakat tu siap cakap," ambik pilihan akad nombor 1 ye dik ". Hahaha, kelakar, macam order makan kat McD dah.

Tahun lepas, bayar zakat ikut sms. Tapi bila dengar cerita tak bagus bayar zakat pakai sms, tu yang bayar kat masjid tu. Lagipun pakai sms tak thrill. Tak Syok. "Takde sengat maa..."

Apa pun, yang penting, lepas dah 1 perkara wajib, Syukur. Alhamdulillah. Tunggu pulak suspen tahun depan.

2 ulasan:

Aku berkata...

bape hinggit utk sorang?

SMH berkata...

rm 7 seorang