Selasa, 9 Ogos 2011

Spesis Yang Makin Pupus

Lama nya tak update blog ni. Bukan nya apa. Malas dan takde mode. Lagipun puasa. Hahaha,tah apa punya reason da..Oo..Selamat  berpuasa. Dah selamat 8 hari dah puasa.

Nak cerita pasal kerja sikit. Pagi-pagi lagi, kawan sejawatan dari Kelantan call. Aku tanya dia, kenapa? Rupanya dia nak mengadu hal. "Tak cuba cari post lain ke?" Awal-awal lagi tanya dia pada aku. Oh..Aku faham.Simptom "Unit Yang semakin Pupus" nama penyakit ini. Aku dah lalui hari tu. Sekarang dah redha. Simptom ni macam simptom wanita bila monopause atau lelaki yang mula botak tengah kepala. Aku rasa, lebih kurang gitu la feel dia.

Aku jawab, ada lah usha-usha. Tapi tak dapat pun. Nak buat macam mana, duduk lah kat sini. "Jangan orang floatkan aku udah." Jawab aku. Dia cakap, unit kami ni, aku, dia dan 2-3 orang lagi aje yang masih kekal. Yang lain dah cabut masuk Unit lain atau company lain. Diorang rasa tak dihargai. Sampaikan kat HQ, diorang cakap Bos diorang siap bagi elaun dalam 1k sorang, tak bagi diorang pindah.

Mashuk tu kalau 1k. Tapi tak nak la aku. Kerja aku bukan la banyak sangat. Bukan aku tak nak kerja banyak. Tapi sebab tu bukan kerja aku. mesti orang cakap "Ala, buat aje la kerja lebih. Itu pun nak berkira ke". Tapi bila buat kerja lebih, ada kos lebih. Sape nak tanggung. Nanti orang cakap, "Sape suruh pandai-pandai ambil kerja orang".

Sambung pasal kawan aku tadi tu. Dia memang down gila dah. Tapi aku cakap, kerja la seperti biasa. Mana tau, nanti, Big big bos tukar, lain pulak cara management. Bukan apa, Unit aku ni lebih pada technical. tapi duduk dalam unit bukan technical. Macam suruh mekanik kerja menjahit la jawabnya. Kawan aku cakap, carrier dia memang tak develope dah. Takde skil baru. Sama la macam aku. Tapi aku cakap kat dia lagi. Tak payah fikir sangat. Kalau fikir, tak jadi nak kerja sebab takde mood. Nanti tak bergaji pulak.

Kawan aku akhiri perbualan dengan nada mengeluh. Takpe, aku faham. I'll support you. Ada peluang cabut. Takde peluang, stay la situ. Aku redha aje. Redha ajelah. Hahaha.

Takpe, tahun depan, aku ada plan lain. Boleh menceriakan sikit "dalam hati ada taman aku ni". Hahaha

Salam

mylot.com



Tiada ulasan: