Isnin, 8 Ogos 2011

Belanjawan 2012

Malam kelmarin, buat kira-kira untuk belanjawan 2012. Maklumlah, tahun depan, dah ada komitmen yang memang telah dirancang. So kena lah kira molek-molek belanja. Nanti, ada pulak makan roti putih je tiap-tiap hari.

Aku dan wife, memang makan gaji aje. Takde buat part time ke apa. So income family memang fix lah. Mungkin ada OT sikit-sikit sebalah wife. Tapi macam tu aje la. Bukan tak nak buat kerja part time, tak ready lagi. Tengok la tahun, aku buat part time untuk install system ke apa. Tahun depan, agak-agaknya, wife aku dah ada lesen memandu. So boleh lah aku kerja lebih masa.

Berbalik pada belanjawan 2012, mula-mula, suspen jugak. Perbelanjaan hampir defisit. Puas termenung mencangkung. Sekali, kira-kira semula, salah kira da.... Bila kira semula, ada lagi lebihan lebih kurang 1/4 dari income. So lega la sikit. Kalau tak perit.

Dan diharap, income tahun 2012 pun akan naik sikit. Aku tau, dengan post aku sekarang, peluang untuk bersinar tu memang takde. Tapi, jangan tak naik terus gaji aku. Bukan nya aku tak kerja terus.Hahaha...

Ok la, yang penting, merancang. Baru boleh agak apa rintangan yang akan mendatang. Moga-moga, Allah murahkan rezeki aku dan famili. Mungkin nak tambah ahli keluarga baru tu, takde lagi kot. (Ahli keluarga yang kecik la maksud aku.)

Salam

2 ulasan:

kayzie berkata...

bgusnya dah wat blnjawan siap2..hehe

SMH berkata...

Datuk najib ada MyPlan untuk Bajet 2012.Kita pun kena buat MyPlan sendirik jugak...suspen