Khamis, 2 Jun 2011

Trick Untuk download dari Internet

Aku selalu dengar keluhan dari pengguna internet. Internet slow lah, tak boleh P2P, tak boleh download. Padahal dah pakai speed 4mbps dah. So apa sebenarnya masalah mereka. Berkenaan internet ni,pada pandangan aku,pengguna internet perlu ada ilmu mencari apa yang nak dicari di internet.

Aku bagi contoh, Si Fulan nak download movie xyz. Dia pun guna la P2P atau torrent. Tak pun dia download dari website oversea sebelah china atau Taiwan. Pada pandangan aku, memang la slow, Torrent atau P2P bergantung pada jumlah seeder dan sebagainya. Kalau download dari oversea, bergantung pada international bandwidth pulak.

Aku sekadar nak share la apa yang aku tahu. Sebelum apa-apa, diingatkan, sendiri download, sendiri tanggung jawab. Nak download movie, drama atau sebagainya, kalau boleh, cari lah yang direct download. Contoh site, http://www.scenedowns.com/. Dekat situ macam macam ada. Dan dia host semua file kat major file sharing service samada yang free atau berbayar.

1 lagi cara adalah dengan guna format di bawah.
  1. Pergi masuk google. Dekat bahagian search tu, masukkan site:nama_site.com jenis_file "nama_file". contohnya, aku nak cari lagu isabela. Biasanya file lagu ni banyak kat blogspot. so aku masukkan la - site:blogspot.com mp3 "isabela" kat google search.
  2. Aku tekan search. keluar la list link file tersebut.
  3. Kalau nak bagi lagi senang, bahagian nak masukkan nama site: tu, masukkan nama website file hosting. contohnya, mediafire.com, hotfile.com, ziddu.com, megaupload.com dan sebagainya lah.
So pandai - pandai la ye...

Tiada ulasan: